top of page

16/1/28

高木教育センターのありふれた日々(18)

Image by Olia Gozha

高木教育センターのありふれた日々(18)

第百七十一章「心の中に平和のとりでを築かなければならない」

第百七十二章「私は感情になど興味はないby湯川」(8)

第百七十三章「私は感情になど興味はないby湯川」(9)

第百七十四章「私は感情になど興味はないby湯川」(10)

第百七十五章「私は感情になど興味はないby湯川」(11)

第百七十六章「私は感情になど興味はないby湯川」(12)

第百七十七章「私は感情になど興味はないby湯川」(13)

第百七十八章「私は感情になど興味はないby湯川」(14)

第百七十九章「私は感情になど興味はないby湯川」(15)

第百八十章 「私は感情になど興味はないby湯川」(16)

 

 

 

 

 

 

 第百七十一章

「心の中に平和のとりでを築かなければならない」

 私のおばあちゃんは怖かった。小学生の私が母屋に行くと、いつも火鉢のそばで

「南無阿弥陀仏、南無阿弥陀仏」

 と唱えていた。

 父が亡くなって、若い父が三人の兄と一緒に写っている写真が見つかった。そのうち二人がフィリピンのレイテ島で戦死していた。おばあちゃんは、息子が二人亡くなって悲しみのあまりいつもお経を唱えていたのだろう。

  I was a little bit afraid of my grandmotherbecause whenever I saw her, she was chanting a sutra.

  After my father died, wefound a picture of my father who stands with 3 brothers.  They were killed in the war.  Probably my grandmother was chanting a sutrabecause of the sadness.

 

 

 

  自分も父親になって、子供が亡くなることの悲しみが少しは分かるようになった。この世は、目に見えていても見えていないことがたくさんある。父は中国の戦場に送り込まれたそうだ。そこで何があったのか、息子である私に何も語らず亡くなった。

  I became a father with 3 children and canunderstand the sadness.  In this world,we have a lot of things which we can see but cannot see.  They say my father fought in China.  He didn’t tell me anything about hisexperience and died.

  言えないようなことがあったことは想像できる。息子にだけは、良い父親でいたかったのだろう。私も子供たちには良い父親でいたいから気持ちが分かる。バツイチになって、良い父親になりそこなったが。

  There must be many thingswhich he could not tell to others.  Hemust want to be a good father to us.  Ialso want to be a good father to my children. I failed in it because we separated. 

  高校の時にユネスコ憲章を読んで、「教育学部」に行こうと決意した。

戦争は人の心の中で生まれるものであるから、人の心の中に平和のとりでを築かなければならない。    (ユネスコ憲章 前文より)

  あれから40年。私は目標どおりに「先生」と呼ばれる仕事をしている。初志を貫徹しているだろうか。

  とても、そう思えない。

  When I was a senior high school student, Iread UNESCO constitution.

Since Wars began in the minds of men. It is in the minds frommen that the defences of Peace must be constructed.  (UNESCOCONSTITUTION)

 40years have passed since then.  I am in ateaching job now.  Do I work as I used tohope to do?  My answer is negative.

 

 

  より良い社会を築くために影響を与える政治家は、二世、三世、四世と昔の大名のように世襲だし、芸能人も二世、三世と世襲になっている。実力で勝負しているのは受験くらい。会社の社長も一族経営という会社が多い。

 Japanesepoliticians who should make this society better are sons of politicians.  They are just like feudal lords.  The merit system lives only in the entranceexam system.

  私は受験では成功をした方だろうが、社会に影響を与えられるような大きな仕事はできない。出来ることは、せいぜい英語と数学を指導するくらい。われでいいと考えている。人間は1人では何もできない。

  みんな自分の持ち場で頑張るしかない。

  二世、三世と世襲制になると人材の流動が起こらず、実力のある人が世に出られない。受験だけは実力主義なので、この制度だけは守らなくてはならない。

 Thatis why I am working as a cramming school teacher.  It is impossible for me to give muchinfluence on this society and I accept it because we can do nothing alone. 

  Every single person have todo his or her own work in his or her field. Hireditary system is bad.

 

第百七十二章

「私は感情になど興味はないby湯川」(8)

 私がNSNで動画やブログを投稿したら、反発の誹謗中傷のメールや掲示板の書き込みが相次いだ。よほどヒマなのだろう。私を嫌う人も、支持してくれる人も感情の表れだ。

 私は、そういう感情には興味がないので

「高木先生は、なんで誹謗されても平気なのですか?」

 と質問を受ける。

 After I began to contribute to SNS, somepeople have sent blackmails and sometimes written abuses on my school’sbulletin board.  They revel theiremotions, which I’m not interested in.

  Then some of my students ask me

“Mr. Takagi, why don’t you mind abuses? ”

 

 私が好きでも嫌いでも、当塾の合格者数という現実とは何の関係もない。英検1級を持って、京大二次で英語8割、数学7割をとった現実は変わりない。私が嫌いでも他に指導できる講師がいなければ、当塾に来てもらえる。

  Whether they like me or not doesn’t change thefact that my school has a lot of good students who passed the entrance exams togood schools. It doesn’t change the fact that I passed the 1st gradeof Step test and took 80% of correct answers in English and math tests.

  Even if they don’t like me, they come to myschool because they have no other substitute.

 

 難病におそわれ手術が必要になったら、手術ができる医者が1人しかいなかったら、その医者の性格が気に入らない、気に入るなんて言っている場合ではない。私がめざしている塾講師は、そんな塾講師なのだ。

 好かれようなどと思っていない。

  If you fell a victim to an incurable diseaseand have only one doctor who can operate, you must not care if you like him ornot.  That’s what I want to be.

 

 私を攻撃する人は、

「おまえを好きな人はいない」

 とか

「ムカつく」

 とか、感情の言葉で非難してくる。そういう人は、感情的な攻撃に弱いのだろう。しかし、残念ながら、そういう攻撃は私には無意味なのに。

  People who attack me must be emotional.  They must be weak in emotional attack.  So they misunderstand that I will be introuble when they say

“Idon’t like you.”

 or

“I’mangry.”

  Such attack is useless, though.

 

 そういう非論理的な人に説明してもムダなので、相手にしないことにしている。勉強のできない子は、

「英語の佐藤先生が嫌いだから、英語も嫌いになった」

 という感情的な反応が多すぎるのだ。賢い子は

「英語の佐藤先生は嫌いだけど、英語は好き」

 と感情に流されない。教師など視野に入っていなからだ。

  Such illogical people never understand logicalexplanation.  So I never waste time toexplain it.  Bad students say

“SinceI don’t like English teacher, Mr.Sato, I don’t like English.”

 But smart students say

“AlthoughI don’t like English teacher,Mr.Sato, I like English.”

  Teachers are not important.  In other words, emotions are not important.

 

 私も小学生の頃から教師になど何も期待していない生徒だった。だから、授業と関係なく勉強を進めていたし、中学三年生の夏休みには学年主任に電話して

「この問題集をやりたくないので、自分で選んだ問題集をやります」

 と認めさせて、課題は提出しなかった。競争に勝ちたいなら浪花節ではダメで、徹底的に論理的に考えるべきなのだ。

  I have expected nothing from my teachers sinceI was an elementary school students. When I was in the 9th grade students, I called a teacher andsaid

“Idon’t like the problem book you gave us. I will use the book I like.”

  To be a winner, we have to be logical.

 

第百七十三章

「私は感情になど興味はないby湯川」(9)

  もちろん、私も人間なので嫌われるより好かれた方がいい。しかし、講師や監督という立場は、好かれるより勝たせることに優先順位を置かざるをえない。その真意が分かる子がいるのが救いだ。

  Of course everybody wants to be liked by peopleand I’m one of them.  But a crammingschool teachers’ responsibility is to help students to pass the entranceexams.  Not to be liked.  In some cases, we have to be disliked becausewe have to be strict sometimes.  Goodstudents understand it.

  いますぐ分かる必要もない。私も亡き父の真意は自分が父親になるまで分からなかった。生きているうちに感謝の言葉を言っておきたかったが、もう遅い。私もそれでいいと思っている。子供たちは、自分が親になる頃に私の真意に気づくはずだ。

  Even if they don’t understand it now, theywill understand it later after becoming a father and a mother.  I wanted to say thank you to my late fatheralthough it’s too late.  My children willunderstand me after I die.

  そのときに、自分が生きているかどうかは問題ではない。塾講師は生徒から評価されないと成立しない仕事だが、評価されようと意図すると媚びることになりがち。だから、自分のスタンスを「合格させる」に置いている。

  It is not important for meif I live or not at that time.  Crammingschool teachers have to be liked by students to have a job.  So many teachers flatter and followstudents.  I try not to be one of them.

  その結果、嫌われたり好かれたりするわけだけど、成績上位の子には支持されることが過去30年の指導経験で分かってきた。だから、このスタンスを変えないつもりだ。全ての人に好かれることなど不可能だし、必要もない。

  Past 30 years let me know that good studentslike me.  So it is O.K. for me to bedisliked by some people.  I’ll not changethis stance.  It is impossible to be likeby everyone.

  そんなことに頭を使うより、指導方法や教材研究に時間を費やしたい。服装や髪型に凝る講師がいてもいいけど、私はそうなりたくない。正統派で勝負して、負けるようなら引退する。

  I want to spend my time to study aboutteaching way and teaching materials. Not about costume or hair style.  If nobody supports me, I will retire.

  何のためにセンター試験を10回も受け、京都大学を7回も受けたのか。それは、京大受験生の英作文の添削指導のために他ならない。この点に関しては、日本で誰にも負けないために努力してきた。

  Why did I take the entranceexam to the University of Kyoto 7 times? It was for teaching the examinees to the school in the correspondentcourse.  I’d like to be No.1 in this field.

  普通の塾や予備校講師なら、名大卒と英検1級で十分だったのだが、

「もっと専門性の高い仕事がしたい」

  と考えたのだ。

  I would like to be an expert in this field. 

 

 

第百七十四章

「私は感情になど興味はないby湯川」(10)

  たとえば、クラブ活動というのは一定数の中学生や高校生にとって参加したくないものだ。これは、日々中学生や高校生の愚痴を聞かされている塾講師の声だから確かなことだ。保護者も同じだ。全員が強制クラブに賛成しているわけではない。

  Some students don’t want to join clubactivities.  This is true because Ilisten to what they say in my school every day. Students’ parents are the same.  Imean some of them don’t like their sons and daughters join club activities.

  ネットで検索してもらえれば分かるが、教師もクラブの指導が負担になって授業の準備ができないという悲鳴に似た声をブログであげている人が多い。そういう声を受けて文科省も体育系のクラブ活動の練習日を減らす指導を行っている。

  Students must join club activities and have nochoice.  You can check it through theInternet.  Teachers also complain aboutit because they cannot prepare for the classes due to club activities.  The ministry of education strongly recommendsthat teachers give more freedom to students.

  その流れの中で地方自治体によってはクラブ活動の制限を始めている。

 Somelocal assemblies also try to change this rigid system.

筆者:渡辺敦司

部活の「朝練」の禁止は、是か非か……。中学校の運動部活動の在り方に関して長野県教育委員会が示した方針が全国的に報道され、話題になっています。しかし示された方針は、決して朝の部活動だけではありません。中学校の運動部活動はどうあるべきか、全国に共通する問題を投げ掛けているように思えます。

 

クラブ活動を支持する人が多いのは知っている。私も中学校は体操部にいた。だから、好きな人はやればいい。しかし、強制はやめるべき。自主的でない活動など意味はない。

「強制」になっているのは、自由選択にしたらクラブ活動が崩壊すると支持派の人たちは分かっているのだ。つまり、かなり多くの人たちが反対意見であることを知っている。

I know thereare some people who like the club activity system.  I joined one of the clubs.  If you like it, you join it.  However if you don’t like it, you don’t haveto join it.  That is democracy. 

People whosupport the club activity system knows that the system will be disrupted soon.  That means they know quite a few people opposethe system.

 

どうして多くの生徒、保護者、教師が反対しているのに少数意見など聞く耳を持たないという横暴が何十年も続いているのだろう。

 そんな小さな、当たり前の改革さえ出来ない学校という組織はとても民主的な組織と言えない。

Then why do theclub activities last long?  Students,their parents and teachers don’t like it but nothing happens.  School cannot be called democraticorganization.

 

 私はSMAPが解散しようが継続しようが興味はないが、ジャニーズ事務所がブラック企業だということは分かった。退社しようとすると、脅しが入る。ここには職業選択の自由などありえない。

  芸能界がどういう体質なのか、世間の人もよく分かったと思う。

  I’m not interested in SMAP.  But the agent they belong to is so calledblack agent.  When they try to quit theoffice, they are threatened.  There is nofreedom of choice.  We knew it.

 

京都大学の受験票と成績開示。クリックで拡大されます。  ↓

高木教育センター イン ニューヨークhttps://youtu.be/sCCEGYlgp20

 

第百七十五章

「私は感情になど興味はないby湯川」(11)

 私たちは以前から

「なんで、あんな歌のヘタな子が歌手をやってんの?」

 と思っていたけれど、それは事務所が売り出したいからだと分かってしまった。ネットの中では“ゴリ押し”女優とか呼ばれている芸能人も多い。世の中が実力だけではなくて、コネがないと駄目なことくらい大人なら分かっているけれど、あまりに露骨に表に出されるとシラケる。

  We sometimes think

“Why is that singer is popular and on TV?”

  That is because she is in the big agent.  Now the Internet lets us know the fact whichwe used to misunderstand or used to be controlled. We know in this worldsometimes the connection with a big boss is important.  However we don’t like it because such asystem gives a chance to people who are not making efforts or not talented.

 

 

 


1、「京大二次」英作文の採点基準(ネット添削可)。

(3000回以上再生)https://youtu.be/M6LFIjXhwVM

 

  実は、塾や予備校業界も似たようなものなので芸能界を批判など出来ない。塾や予備校業界では、河合塾や駿台が絶対的な権威であって私たち個人塾の講師はゴミ扱いを受けがちだ。

  大規模塾や予備校はテレビや雑誌で宣伝しまくる。つまり、マスコミの売り上げに大いに貢献するスポンサーだから本の出版などもスムーズにいく。大規模塾の名前があれば売れやすいので出版社も喜んで手を貸す。

  In theteaching field, we have the same kind of problem. In a cramming school field,Kawai and Sundai are authorities and a small private school like mine is almostnothing.

 Big schools use mass media and use a lot of money.  That means big schools are good customers forTV stations.  So they work together to publishproblem books.

 

 

2、 「こうやって、京大数学が7割解けるようになりました」

(2万回以上再生)https://youtu.be/kQ-mlEj2DXA   

 

  しかし、我々のような個人塾はマスコミを使った宣伝などできる資金がない。だから、マスコミにコネがない。どんなに力があろうが実績をあげようが、マスコミが見向きをするわけがない。

 大切なスポンサーの行く手を塞ぐような有力な個人塾に手を貸したら、大切なスポンサーの怒りをかってしまう。

 ジャニーズ事務所に逆らったら、SMAPであっても干されて仕事がなくなる。生きていけない。どんなに優れた歌手も俳優も、小さな事務所だと一生芽がでない。

  But small schools don’t have a big money touse mass media.  They have no connectionwith mass media and it is very difficult to appear on TV even if they do goodjobs.

  Good small schools could becompetitors to big schools.  If massmedia helps such small schools, they might lose good customers.

 

 平成13年度、合格者

      京都大学「医学部」、名古屋大学「医学部」

3、「Z会を8年間やって分かったことhttps://youtu.be/_AsvOhdrYUs

  (2万回以上再生) 

 

  こんな歪な日本社会に嫌気がさした人は、外国に出ていく。実力主義が徹底しているアメリカ社会がうらやましい。

  選択の自由が認められない「強制クラブ」のような小さな改革も、多くの人が不平や不満の声をあげても変わらない。

  北朝鮮の独裁を笑う人は多いが、日本社会もどの分野にも独裁者がいるではないか。

  In my view, Japanese society is distorted.  Young people who don’t like it go abroad,mainly to U.S. 

  Even if quite a few people don’tlike club activities in public schools, we cannot change it.  We make fun of North Korea because of thedictator.  But we also have a boss inmany fields.  That is why we cannotchange many stupid systems.

 

合格体験記 (1クリックで拡大されます)

名大医学部    京大薬学部    三重大医学部

   

4、こうやって、英検1級に合格しました(3万回以上再生)

 https://youtu.be/m6rABYYVlSY    

 

  信長や竜馬の昔から、改革をしようとすると寄ってたかって殺しにかかる。選挙権が18歳に下がったことだし、そろそろ日本も変わる時期だろう。いつまでも、ドンに逆らえない専制国家では未来がない。

 

 私は感情的な人が苦手で、嫌いだ。自分も子どもの頃は感情的だった。勉強をしていたら、何度も嫌になることがあった。生理的な拒否感を抱いたこともあった。簡単に言うと、挫折だ。

  その挫折感や屈辱感はプラスに働くのか、マイナスに働くのか。私の見るところマイナスの方が大きい感じがする。私は数学に挫折してから、数学から20年ほど離れていた。

  テストなどの客観的指標を信じたこともあるが、挫折感が邪魔をしたように思う。同じことが、自分の指導させてもらっている塾生の子にも見られる。

  When we look back in the past, people who tried tochange the Japanese political system, were often killed.  This year the right of voting is given topeople under 18.  I hope they change thissociety.

 I don’t like emotional people.  Iwas emotional when I was young and didn’t like to study.  That means a sense of failure.

 Such emotional response prevented me from studying.

 

第百七十六章

「私は感情になど興味はないby湯川」(12)

 

私が京大英語8割、数学7割までにしたことを知りたい方は↓

http://storys.jp/100002507170434

京都大学

http://www.kyoto-u.ac.jp/ja

 

  もし、感情のない機械であったなら、感情が邪魔しなかったらペースを乱さず勉強を続けたことだろう。塾生の子たちも、志望校と実際に進学する学校が異なってもヤル気を維持できるだろう。

  ところが、現実は違う。

「もうやりたくない。私には才能がない」

  そういう言葉を何度も聞いた。

 If we are machines without emotions, we might be able to keep studying.  My students can keep enthusiasm even if theygo to different school which they wanted to go.

 However the reality shows they lose positive attitude after they fail inthe entrance exam to schools they wanted to go. They say

“I don’t want to study anymore because I’m not talented.”

 I’ve heard such words many times.

東京大学
http://www.u-tokyo.ac.jp/index_j.html

 

  もちろん、私も含めてどんな人も感情を持っているので無視はしない方がいい。ただ、勉強を進めるときは感情の扱いを間違えると挫折する。受験勉強の場合は、特にそうだ。

  自分ひとりで勉強するのなら自分の哲学を維持できる。しかし、他人と競争させられ、強制的に宿題や課題やテストに追いまくられると自分のペースを見失う。自分を見失うと感情的な反応が顔をだす。

 I have emotions, too.  HoweverI try to control them when I study because we fail in tests if we cannotcontrol emotions well.

  When we study alone, we cancontrol ourselves.  But once we are thekeen competition, we sometimes lose ourselves, which leads us to emotionalreaction.

 

名古屋大学

http://www.nagoya-u.ac.jp/

 

  問題は感情にふりまわされないこと。

 

  0≦X≦πの範囲で、2曲線y=sinx, y=-sin2x で囲まれた図形をx軸の周りに1回転してできる立体の体積を求めよ。  (小樽商科大)

 

  この問題を解きたいでしょうか。まず、解きたいと思わないと何も始まらない。

1、まずグラフを書く。サインのグラフだけど、2倍角も大丈夫でしょうか。

2、交点が分からないと積分区間が分からない。

3、で、三角関数の積分ができるかどうか。

  ここに感情の入る余地はない。完全に論理的な思考のみ。

  What is important is to control ourselves andnot to lose ourselves under the keen competition like entrance exams.

  Solve the above math problem.  You must be completely logical, notemotional.

四日市高校

http://www.shiko.ed.jp/

 

  論理的な思考に耐えられない子は、

「こんなの何の役に立つの!」

  とイライラして放り出す。

  Students who cannot put up withsuch logical thinking often say

“This is useless.”

  And irritated.

 

旧帝合格者数(四日市高校、定員360名)
           H27 H26 H25 H24 
1、北海道大学  5  10   2    7 
2、東北大学    0   1   3   2  
3、東京大学    9   2   3   3 
4、名古屋大学 37  25  17  30  
5、大阪大学    8   6  17  20 
6、京都大学   12   8  16   10 
7、九州大学    3   1    1   0 
     合計   74 53   59   72
 

 

大学偏差値ランキング

https://manabi.benesse.ne.jp/univ/search/nanido/

京大の過去問

http://kyodai.kawai-juku.ac.jp/countermeasure/problem/

 

 

第百七十七章

「私は感情になど興味はないby湯川」(13)

 

教科書、6地区で他社を三省堂に変更…謝礼問題

 教科書を発行する「三省堂」(東京)の謝礼問題で、謝礼を受け取った校長ら6人が関与した2011年度の大阪市や岡山市など6地区の教科書選定(採択)では、中学の英語教科書が他社から三省堂に切り替わっていたことが、文部科学省の調査や読売新聞の取材でわかった。(読売新聞)

 

  中学生や高校生の中には教師を信じてついていく子もいる。その使っている教科書がワイロをもらって決まった教科書だとは夢にも思わないのだろう。

  Junior highs and seniorhighs are innocent and they hope teachers are enthusiastic to teach.  But the reality shows teachers decide whichteaching materials they use getting bribes from publishing companies.

 

 

 

ジャッキー・チェンと「TVジョッキー」で共演しました。

  

(7000回再生)https://youtu.be/sMdPLgzTjeQ   

 

 もし、真剣に無心に受験に向き合えば、どの教材が有効なのかは分かるのだ。そして、もし教師の勧める問題集や参考書が役に立たないと分かったら教師の言うことに耳を貸さないでいいのだ。

 そうしないと、競争に勝てない。

 論理で考えずに、

「先生の言うことを無視したら可愛そう」

 といった感情的な反応は禁物だ。

 たとえ善人の医師がいても、その治療法が間違っていたら患者は死ぬ。

  When westudy hard enough, we can easily tell which learning materials are good.  If teachers recommend learning materials whichare not good, students should refuse to use them.  To pass the entrance exams to good schools,we have to do it.

  But it is difficult to do so because studentsare innocent and say

“We should not use such words.”

  This is emotional reaction, which I don’tlike.

  Even if a doctor is a good person, his or herpatient will die if his or her treatment is wrong.

 

アメリカの中学校で教師をしていました。

 

   
26歳、無職、貯金なし、彼女なし、資格なし、何にもなしだった(2000回再生)

https://youtu.be/QnX-TLdhqnw

  

 どうして学校はアレコレ規則や強制で生徒を縛り付けるかというと、愚連隊のようなロクでなしがいるからだ。

「自由にしたら、アイツらは何をしでかすか分からん」

 という生徒を相手に校則(拘束)でしばりつけるのは仕方ない。しかし、そんな生徒相手の宿題や強制クラブを真面目な生徒にまで強制するのは間違いなのだ。

 そんなことをするから、教師は真面目な子の信頼を失う。

  Why doschools give strict rules to students?  That’s because we have many delinquents.  They cannot behave well and we need strictrules to stop them.  But such rulesbother good students.

  Good students who like to study are requiredto attend one of club activities and they have no choice.  This is not good.  Good students don’t trust teachers due tothis bad rule.

 

「FM三重」でラジオ英会話を担当しました。

 

 

 人間は束縛を嫌うから「自由権」が認められている。基本的人権を無視している学校はおかしい。学校の主役であるはずの生徒の基本的人権を踏みにじるのは、なぜなんだろう。

 やはり、アメリカの学校のように午後2時半になったら学校は消灯して生徒を解放してやるのが正しい。そこから先は勉強したい子はすればいい。野球をしたい子はすればいい。

 そういう自由があるから、アメリカでは自由な発想の企業が生まれる素地ができる。

  People don’t like to be bothered when they dowhat they like.  This is the main reasonwhy people think much of freedom and liberty. When I was teaching in Logan, Utah, the school was closed around 3:00p.m. and students went home.  They coulddo what they liked after school.

  In my view, thisis because the U.S. has many inventors who create new things.

 

この本の中で紹介されました。

  

 

英検1級、 通訳ガイド、 国連英検A級

   

39通の「不合格通知」と「合格通知」(2000回以上再生) https://youtu.be/AoV2OKrQLLk   

 

 もっと自分の人生を大切にすべきなのだ。本当に尊敬できる師にめぐりあったら従えばいい。しかし、たまたま出会った教師に自分の将来を託していいものか。

 クラブ活動から、一流のアスリートがでてきたためしはない。学校の先生はアマチュアなのだ。本気で野球をやりたいのなら、きちんとしたコーチにつくべき。

 クラブ活動などと言っているが、ほとんど遊びだ。

  We had better treat our lives morecarefully.  When we meet a teacher whomwe really respect, we may follow his or her teachings.  However, is it right to follow whatever he orshe orders if he or she is just a teacher we happen to meet?

  We have no top athlete from club activitiesbecause teachers are not professional but amateurs.  We should find a professional if we reallywant to be a top athlete.

 

「飛び出せ!青春」の村野武範さんとツーショット。

 

 第百七十八章

「私は感情になど興味はないby湯川」(14)

  学校でやっているから「クラブ」と名前がついているが、野原でやっていたら

「ちゃんと勉強しろ!」

 と言われるような、遊びだ。そんなことをしていても、川越、桑高、四高に合格できるならいいが、そうでないなら勉強を優先すべき。そう判断する生徒まで「強制参加」をさせる学校とは、なにものなのだろう。

  法的根拠もあったものではない。

  Your father might scold you if you are playing soccer inthe field and don’t study at all. Playing soccer in the field is bad and playing soccer in the clubactivity is good?  Nonsense!  As a cramming school teacher, I have to sayboth of them are just the same. 

  If your test scores are good enough to pass the entrance exam to goodschools, you may pay soccer.  But suchtalented students are few.  Most studentshave to put priority on studying, not on soccer if you want to pass theentrance exam.

 Why public school teachers force students to stay at school untilsunset.

 

アメリカの新聞に紹介されました。ローガン中学校のイヤーブック



2chでボコボコにされた件(6000回以上再生)
https://youtu.be/QhLnsIohW5s
  

四日市合格者数     
                     H27   H26             
1、陵成中学校(桑名市)      16    23
2、光陵中学校(桑名市)      24     9

3、藤原中学校(いなべ市)      6     6

4、東員第一中(員弁郡)        3     4

5、員弁中学校(いなべ市)       1     4
 高木教育センター           2     3 

6、 大安中学校 (いなべ市)      4     2

7、東員第二中 (員弁郡)        1    1
  北勢中学校(いなべ市)        1    1 

老後は「1人暮らし」が幸せ 家族同居より生活満足

 1月21日(木)10時5分配信    

 1人暮らしの高齢者は家族と同居している高齢者よりも生活の満足度が高く、悩みが少ない-。大阪府門真市の医師が実施した調査からそんな結果が明らかになった。高齢で体が不自由になると家族の介護が頼りと思われがちだが、体調があまりよくない人でも独居の方が満足度が高かった。調査した医師は「高齢者のお1人さま生活は、実は幸せなのでは」と話している。(加納裕子)

 

京都大学の受験票と成績開示。クリックで拡大されます。  ↓

高木教育センター イン ニューヨークhttps://youtu.be/sCCEGYlgp20

 

  私は中学校の頃から、教師が「助け合い」「愛」「絆」を強調することに違和感があった。なぜなら、1人でマイペースで生きている方が楽しかったからだ。クラブ活動では、自分の体力の限界を越えた練習を強要されることがイヤだった。

  勉強でも自分のペースよりスローだとフラストレーションが溜まる。四日市高校では、自分のペースより早すぎて欲求不満が募った。

「自分のやりたいようにやらせてほしい」

 と思った。

  When I was a junior high school student, Ididn’t like our teacher sometimes say “Love, bond andhelp each other.” While they put us under a keencompetition.

  In the entrance exam, we are allrivals.  If we help our rivals, they passand we fail.  So I liked to bealone.  I wanted to study in my way.

1、「京大二次」英作文の採点基準(ネット添削可)。

(3000回以上再生)https://youtu.be/M6LFIjXhwVM

 

  塾講師を始めてから、正直に書くが生徒の胸ぐらをつかんでピンタをくらわしたことが何度もある。苦情は来なかった。私は昔から「穏やか」「優しい」と言われて育ってきたが限度を越える生徒にはキレた。

  だから、

「このままではいつか事件を起こしてしまうかも」

  と思い、限度を越えた不良や非行少女の指導は避けるようにした。「強制退塾制度」を作って悪い生徒を追い出した。すると、逆の賢い生徒が急に集まりだした。

  口に出さないけれど(私の前では口にだす)素行不良の生徒と一緒にいたくない賢い生徒が多いらしい。

 

  So far,I’ve slapped bad students on the cheek a few times.  I had no complaint from their parents.  My friends said that I was kind and mellow,however when bad boys let me angry, I was pretty fierce.  I have black belt of Shaolin Temple boxing.

“I might kick and punch badboys in the near future if I keep teaching them.”

  That was what I thought and thereason why I stopped teaching bad students.

Since then, many good students began to join my school.  They seemed to watch my school and believedthat I was a good teacher.

 

2、 「こうやって、京大数学が7割解けるようになりました」

(2万回以上再生)https://youtu.be/kQ-mlEj2DXA   

 

  喜怒哀楽という感情は生まれつき持っているものだ。イヌやネコだって、攻撃すれば怒って反撃してくる。つまり、感情で動く人はイヌやネコと同じだ。

 理性や論理は勉強しないと身につかない。

 だから、理性や論理で生きようと思うなら勉強をする必要がある。勉強をするということは成長することだから、失敗の連続だし、過去を振り返るといつも今より未熟な自分がいて残念な思いになる。

 だから、

「前を向いて生きていく」

  しかないのだ。

  We all have emotions.  Even dogs and cats are angry if they areattacked.  It means emotional people arelike dogs and cats.  We have to learnreason and logic.

  It means we have to study.  When we study, we become mature.  So looking back in the past, we always regretsomething.  We have to be positivelooking forward.

 平成13年度、合格者

      京都大学「医学部」、名古屋大学「医学部」

3、「Z会を8年間やって分かったことhttps://youtu.be/_AsvOhdrYUs

  (2万回以上再生) 

第百七十九章

「私は感情になど興味はないby湯川」(15)

 

  努力し続ける限り「失敗の連続」となる。私は英語の資格試験を受けている頃に39通の合格通知や不合格通知を受け取った。失敗の山だ。センター試験を10回も受けたが、酷い点数の時もあった。京都大学を7回受けた時も連戦連勝というわけではなかった。

  だから、今のレベルから過去を振り返ると無残なものだと思う。しかし、成長とはそういう悲惨な過去を山と作ることなのだ。

  So long as we keep going forward, we cannotavoid making mistakes.  I got 39 postcardwhich told me the result of tests. Success and failure.  I took theentrance exam to the University of Kyoto 7 times.

 When I look back at what I did, I always have some regrets.  Growing up means many mistakes and failures.

 

合格体験記 (1クリックで拡大されます)

名大医学部    京大薬学部    三重大医学部

   

4、こうやって、英検1級に合格しました(3万回以上再生)

 https://youtu.be/m6rABYYVlSY    

 

  自己嫌悪に陥りそうにもなるが、ここでも感情的な反応は禁物なのだ。

「そうです。私はバカです」

  と開き直っておればいい。ありのままの自分を受け入れて他人と比べない方がいい。自分が一歩一歩前進することだけを考えればいい。他人などどうでもいい。だから、お一人様も悪くない生き方だと思う。

  We might yield to self-hatred at times.  Emotional emotions are not good.

“Yes, I’m stupid.”

  We don’t have to care what theysay.  We should accept what we arenow.  They have nothing to do withyou.  Living alone is not always bad.

 

    「ガリレオ」の湯川先生は、分からないことがあると

「実に面白い」 

  というのが口癖だ。あまり気にせずに聞いている人が多いようだが、実はあれが勉強ができるか否かの分かれ道です。

  京大の数学の過去問を見た時に

「おもしろそうだ」   

  という子と、やりもしないのに名前負けして

「こんなの解けない」

  という子がいる。前者の子は指導できるが、後者の子の指導は難しい。

  WhenYukawa has a difficult problem, he says

“This is very interesting.”

 And enjoy solving the problem. That is the very point to success or failure.  When we see the past math problem of theUniversity of Kyoto, some students say

“This is very interesting.”

  And some students say

“This is too difficult for me to solve.”

  The former is easy to teach butthe latter difficult.

京都大学の受験票と成績開示。クリックで拡大されます。  ↓

高木教育センター イン ニューヨークhttps://youtu.be/sCCEGYlgp20

第百八十章

「私は感情になど興味はないby湯川」(16)

 

  何も分かっていない保護者の方がよく

「バンバン宿題を出してください」

  と言われるが、それが最悪の勉強方法だと分かっていないらしい。そういう教育を受けてしまったのだろう。成績を上げる一番大切かつ不可欠の条件は、自発的にやることだ。強制されたら面白いと思えない。

  実は、教師や塾講師の大半も

「勉強はつまらないもの」「強制されてやるもの」「できるやらやりたくない苦痛」

  と思っている。だから、保護者に

「はい、うちの塾はバンバン宿題を出しますから」

  と安請け合いをする。

  Some parents whoknow nothing about entrance exams ask me to give a lot of homework to theirsons and daughters.  But it’s the worstway to study.  Maybe they had the samekind of teaching.  The most importantthing is to study spontaneously.

  If students are forced to study,the effectiveness is the worst.

  Some cramming school teachers alsobelieve that studying is not fun and push students to study.

 


1、「京大二次」英作文の採点基準(ネット添削可)。

(3000回以上再生)https://youtu.be/M6LFIjXhwVM

 

  そういう塾講師の方には永遠に私の塾に学力の高い子が集まる理由が分からないだろう。今までに、京大に合格するような高学力の生徒を指導した経験があれば、バンバン宿題を出すなんて無意味なことがたちどころに分かるはず。

  そんなことをしたら、反発されて翌月には誰もいなくなるだろう。勉強が大嫌いな低学力の子たちには強制的にやらせるしかないから、宿題を出してやってきたかチェックしてがんじがらめにしないといけないけれど、そんな方法を自発的にやる生徒に用いたら終わりです。

  They neverunderstand why my school has many smart students.  If such teachers has tried to enter goodschools, they easily understand to force students to study is useless.

  If we force smart students tostudy and if it is a cramming school, they quit coming to the school nextmonth.  I know we have to do it to badstudents but we should not do it to good students.  We have to use different teaching way todifferent students.

 

 

2、 「こうやって、京大数学が7割解けるようになりました」

(2万回以上再生)https://youtu.be/kQ-mlEj2DXA   

 

  自発的に勉強を始めようとしている時に

「勉強しろ!」

  と言われたら、ヤル気がなくなった経験は誰にでもあると思う。人間は、強制されたり命令されたりするとヤル気がなくなるのが普通のこと。そんなことも分からずに「先生」をやっている人がなんと多いのだろう。

「実におもしろい」

  と思える生徒が行き詰った時に手を貸すのが先生の仕事だ。

  しかし、中学校にくる頃にはほとんどの生徒が間違った指導を受けて勉強嫌いになっている。そんな生徒を、勉強が面白いと思わせることはほとんど不可能に近い。

  When you begin to study and yourparents say that you must study, you lose enthusiasm to study.  We like to study spontaneously.  This is easy to understand but many teachersdon’t know.

 Many students around 13 already have no enthusiasm to study and let themlike studying is almost impossible.

 平成13年度、合格者

      京都大学「医学部」、名古屋大学「医学部」

3、「Z会を8年間やって分かったことhttps://youtu.be/_AsvOhdrYUs

  (2万回以上再生) 

 

  ほとんどの保護者の方と学校の教師は、勉強の好きな子の気持ちが分かっていない。それは、勉強ができた経験がないから無理もない。

「学校の先生は勉強ができたはず」

 と言われるかもしれないが、同級生を思い出してほしい。

「学年でトップクラスだった子たちは学校の先生をしていますか?」

 私の同級生はしていない。上位だった子たちは、医者、官僚、弁護士や公認会計士、商社マンなどになっている。塾の卒業生も、優秀だった子たちは同じ傾向にある。

「学校の先生は、イマイチだった子たちがなる」

 というのが実態だ。

 Most parents and teachers don’t understand howsmart students feel about the present school and teachers.  That is natural because they were not goodstudents when they were senior high school students.

“Is the top student working in the teaching field?”

  Think about your old classmates.  Maybe the answer is negative.  In my case, good students became bureaucrats,doctors, lawyers and professors.  Notteachers.

 

合格体験記 (1クリックで拡大されます)

名大医学部    京大薬学部    三重大医学部

   

4、こうやって、英検1級に合格しました(3万回以上再生)

 https://youtu.be/m6rABYYVlSY    

 

  そうでなければ、どうして三重県のこんな小さな個人塾に成績優秀な子たちが集まるのだろうか。説明がつかない。

  That isthe reason why my school has good students.  Smart students don’t trust their public schoolstudents.

 

←前の物語
つづきの物語→

PODCAST

​あなたも物語を
話してみませんか?

Image by Jukka Aalho

フリークアウトのミッション「人に人らしい仕事を」

情報革命の「仕事の収奪」という側面が、ここ最近、大きく取り上げられています。実際、テクノロジーによる「仕事」の自動化は、工場だけでなく、一般...

大嫌いで顔も見たくなかった父にどうしても今伝えたいこと。

今日は父の日です。この、STORYS.JPさんの場をお借りして、私から父にプレゼントをしたいと思います。その前に、少し私たち家族をご紹介させ...

受験に失敗した引きこもりが、ケンブリッジ大学合格に至った話 パート1

僕は、ケンブリッジ大学トリニティ・カレッジ、政治社会科学部(Social and Political Sciences) 出身です。18歳で...

あいりん地区で元ヤクザ幹部に教わった、「○○がない仕事だけはしたらあかん」という話。

「どんな仕事を選んでもええ。ただ、○○がない仕事だけはしたらあかんで!」こんにちは!個人でWEBサイトをつくりながら世界を旅している、阪口と...

あのとき、伝えられなかったけど。

受託Web制作会社でWebディレクターとして毎日働いている僕ですが、ほんの一瞬、数年前に1~2年ほど、学校の先生をやっていたことがある。自分...

ピクシブでの開発 - 金髪の神エンジニア、kamipoさんに開発の全てを教わった話

爆速で成長していた、ベンチャー企業ピクシブ面接の時の話はこちら=>ピクシブに入るときの話そんな訳で、ピクシブでアルバイトとして働くこと...

bottom of page